2.1.14

Japońskie podziemne stojaki na rowery.

Większość z nas, Polaków, posiada rower i spora część ich właścicieli dojeżdża tym ekologicznym i coraz modniejszym środkiem transportu do uczelni, pracy itp. Jednak występujący problem znalezienia bezpiecznego i dozorowanego miejsca wyposażonego w stojaki na rowery dla pozostawienia bicykla powoduje, że cześć osób rezygnuje z możliwości szybkiego przemieszczania się do celu po coraz bardziej dostępnej i stale rozbudowywanej sieci ścieżek rowerowych.

     Z takim problemem borykali się do niedawna również mieszkańcy Japonii. Inżynierowie tego kraju zaprojektowali w pełni zautomatyzowane podziemne parkingi rowerowe.

     Taki podziemny parking o kształcie walca, o wymiarach 11,6 m wysokości i średnicy ok. 8,5 m - czyli  657 m3, pozwala na zaparkowanie nawet 204 jednośladów. Z obliczeń matematycznych wynika, że każdy taki parking zajmujący ok. 57 m2! powierzchni na ziemi pozwala na zaparkowanie aż 3,68 roweru na 1m2. Jest to bardzo sympatyczny wynik, jeżeli porównamy go do ilości miejsca jakie zajmuje jeden bicykl na ziemi.

Przekrój - podziemny parking rowerowy występujący w Japonii.
Źródło: http://www.giken.com/img/en/developments/eco_cycle/index01.jpg?1302509028

Ciekawostki:
- czas parkowania lub wydania zajmuje około 14 sekund,
- system chipowy zainstalowany na przednim widelcu roweru oraz karta identyfikacyjna (coś na wzór karty bankomatowej) gwarantuje, że każdy zaparkowany jednoślad zostanie wydany właścicielowi (każda karta i chip jest rejestrowana w bazie komputerowej),
- miesięczny koszt abonamentu na korzystanie z parkingu to ok. 1700-1900 jenów (55-65 złotych).


Wymagania techniczne zostawianego roweru:
- długość min. 140 cm max. 190 cm,
- szerokość 65 cm,
- wysokość 125 cm,
- waga max. 30 kg,
- koła od 18 do 28 cali.

Poniższy film przedstawia sposób użytkowania podziemnego systemu parkowania dwukołowca.

1. Zainstalowany chip na przednim widelcu jest odczytywany przez sensor, znajdujący się przed wejściem, które jest automatycznie otwierane. Przednie koło wsuwa się do otwartej przestrzeni drzwi.
1 etap - wprowadzanie roweru do bramki parkingowej.

Źródło: http://www.giken.com/img/en/developments/eco_cycle/operation01.jpg?1302509028 

2. Po wstawieniu koła w otwartej przestrzeni drzwi należy zejść z maty na której stoi rower i nacisnąć zielony guzik.
2 etap - uruchomienie rozpoczęcia procesu parkowania roweru.
Źródło: http://www.giken.com/img/en/developments/eco_cycle/operation02.jpg?1302509028


3. Drzwi automatycznie otwierają się a jednoślad przesuwa się do szybu windowego.
Drzwi zostają zamknięte. Jest to ostatni etap ładowania.
3 etap - wjazd roweru do szybu windy parkingowej.
Źródło: http://www.giken.com/img/en/developments/eco_cycle/operation03.jpg?1302509028


4. Obracająca się platforma rowerowa zatrzymuje się na odpowiednim piętrze.
4 etap - platforma zatrzymuje rower na odpowiednim piętrze.
Źródło: http://www.giken.com/img/en/developments/eco_cycle/operation04.jpg?1302509029

5.  Platforma przesuwa rower do stanowiska gdzie będzie czekał na swojego właściciela.
ECO Cycle Loading Operation 5
5 etap - platforma przesuwa dwukołowca do stojaka rowerowego.
Źródło: http://www.giken.com/img/en/developments/eco_cycle/operation05.jpg?1302509029

0 komentarze:

Prześlij komentarz