8.1.14

Jak to się robi w Holandii?

     Rowery są tu znacznie popularniejsze od samochodów, a przeciętny mieszkaniec każdego dnia przejeżdża na swoim dwukołowcu 15 km. Liczne parkingi, wszędobylskie stojaki na rowery, wydzielone drogi dla cyklistów – wszystko to sprawia, że w Holandii rowery od lat są podstawowym środkiem transportu. Takiego sukcesu nie udałoby się jednak osiągnąć bez zbudowania odpowiedniej infrastruktur i wpojenia społeczeństwu, że bicykl to o wiele zdrowsze, przyjemniejsze i tańsze rozwiązanie niż samochód.
Stojaki umożliwiające przypięcie roweru za ramę.

 

 Rowerowy styl życia

     Holandia to raj dla rowerzystów i wzór dla innych państw, które chciałoby rozładować ruch samochodowy kosztem rowerowego. W tym niewielkim, ale gęsto zaludnionym kraju 85% mieszkańców posiada własny dwukołowy wehikuł, a w każdym gospodarstwie znajdują się średnio co najmniej 3 takie pojazdy. Ponadto w każdym mieście znajduje się wiele wypożyczalni, co jest szczególnie przydatne w przypadku turystów odwiedzających Holandię. Rower od lat jest tu sposobem na życie i popularną modą, która wypiera ruch samochodowy. Dzięki temu cykliści są bardziej uprzywilejowaną grupą w ruchu miejskim niż auta. Włodarze miast starają się bowiem, aby zapewnić rowerzystom jak największe bezpieczeństwo, dlatego inwestują w ścieżki, stojaki na rowery i parkingi rowerowe, których w Holandii jest bez liku. W efekcie to kierowcy samochodów muszą uważać na przemykających rowerzystów, a nie odwrotnie.

Sygnalizator świetlny występujący na przejazdach rowerowych w Holandii.

Źródło: nieznane.

 

Królestwo cyklistów

     Podstawowym elementem holenderskiej infrastruktury rowerowej są oczywiście ścieżki i drogi przeznaczone wyłącznie dla cyklistów.  Oplatają one cały kraj, a ich łączna długość wynosi 22 tys. km, z czego tylko w samym Amsterdamie jest ich 400 km. Dla porównania, łączna długość autostrad samochodowych w Holandii wynosi 2,2 tys. km, czyli 10 razy mniej niż jest ścieżek rowerowych. Co więcej, na terenie całego kraju zorganizowano specjalny system oznakowania tras wraz ze szczegółowymi mapami i planami, które znajdują się w Internecie. Za ich pomocą możliwe staje się dokładne obmyślenie podróży, nawet jeśli ma się ona odbyć z jednego końca kraju na drugi, bo również taki przejazd jest tu możliwy.

     Wszak Holandia to jedyny kraj, gdzie istnieją nie tylko ścieżki, ale również autostrady dla rowerów. Ponadto rowerzyści korzystają z przygotowanych dla nich znaków drogowych, tunelów, mostów, przejazdów, stojaków rowerowych i sygnalizacji świetlnych, dzięki czemu ruch rowerowy staje się bardziej bezpieczny i lepiej zorganizowany. Trzeba bowiem mieć świadomość, że przy tak ogromnej liczbie cyklistów, z jaką mamy do czynienia w Holandii, nierzadko dochodzi do wypadków z ich udziałem. Nawet to nie zniechęca jednak mieszkańców, aby przesiąść się do auta, co widać w niniejszych materiałach wideo.

1 komentarz:

  1. Nie wiem jak w innych miastach, ale w Białymstoku da się odczuć poprawę infrastruktury rowerowej. Przy praktycznie wszystkich drogach budowane są ścieżki rowerowe, ostatnio po raz drugi ruszyła akcja wybierania miejsc na stojaki rowerowe on-line. Ostatnio im tylko przejście podziemne nie wyszło ;) ale poprawiają ;)

    OdpowiedzUsuń