7.2.14

Jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą?

Rower jest łatwym łupem dla złodziei. Ich zainteresowaniem cieszą się zwłaszcza rowery drogie, ale bezpieczne też nie są zwykłe miejskie jednoślady. Rowery znikają z ulic, piwnic, garaży i z balkonów. Nie ma stuprocentowego zabezpieczenia przed kradzieżą, można jednak utrudnić życie złodziejom i zniechęcić ich do niecnego procederu. Dlatego nie można zostawiać rowerów choćby na chwilę bez odpowiedniego zapięcia. Trzeba podkreślić, że tylko solidne, dobrej firmy zapięcia dają gwarancję bezpieczeństwa. Z tanimi wyrobami z supermarketu potrafi sobie poradzić nawet początkujący złodziejaszek. Przyjmuje się, że za dobre zapięcie warto zapłacić 10% sumy wydatkowanej na kupno pojazdu.
Rodzaje zabezpieczeń
·        Zapięcie szelkowe, typu U-lock
Jest to najlepsze zabezpieczenie, pod warunkiem że jest wyprodukowane przez renomowaną firmę. Najwyższa klasa bezpieczeństwa to „C”.  Jest wykonany ze stalowego lub tytanowego pręta, ma kształt litery U.  Należy zwrócić uwagę, by zamek nie miał okrągłej dziurki, a klucz nie wyglądał jak krótka rurka, bo łatwo go otworzyć nawet długopisem. Takie zabezpieczenie należy zakładać w taki sposób, aby spiąć koło i ramę. Zapięcie powinno być ciasne, by utrudnić jego otwarcie przez złodzieja.
·        Łańcuch
Dobry łańcuch waży prawie trzy kilo, ale dobrze zabezpiecza rower przed kradzieżą. Jest wykonany ze specjalnych stopów trudnych do przecięcia. Najsolidniejszy łańcuch produkowany jest z hartowanej stali z domieszką boru i manganu.  Łańcuch zapinany jest małą stalową kotwą.
·        Linki
Linki wykonane są ze stali i plastikowej osłonki. Są niestety łatwe do przecięcia. Powinno się je zakładać jako dodatkowe zabezpieczenie  przymocowujące np. koło do ramy czy siodełko. Są krótkie linki (do 80 cm), tzw. pętle, oraz linki spiralne (do 2 m długości).
Linka - zamknięcie rowerowe.

·        Kabel z osłoną („steel-o-flex”)
Jest to stalowa linka, na której znajdują się tuleje z hartowanej stali, tworzące dodatkowe zabezpieczenie. Niemożliwe jest jej przecięcie nożycami.
·        Blokada na tylne koło
Jest to zabezpieczenie przymocowane na stałe do górnych rurek tylnego widelca. Blokada ma kształt pierścienia obejmującego oponę i obręcz. Po zamknięciu pałąkiem koło nie może się kręcić. Takie zabezpieczenie w naszym kraju jest jeszcze mało popularne.
Rodzaje zamków
Każde zapięcie ma albo zamek szyfrowy, albo na kluczyk. Zamki szyfrowe są uważane za mało skuteczne. Najbezpieczniejsze są zamki z kluczami dwustronnymi (podobnie jak do  samochodów) oraz o kształcie tulei z wieloma nacięciami. Trudno je otworzyć wytrychem.
Gdzie przypinać rowery?
Najlepsze zapięcie nie pomoże, gdy rower jest przypięty do złego stojaka. Dobry stojak jest przymocowany na stałe do podłoża i umożliwia przypięcie roweru za ramę. Najlepiej, gdy przypięte jest też koło.
Stojak rowerowy na dwa rowery.

Trzeba też pamiętać przed pozostawieniem roweru o zdjęciu takich elementów, które złodziej bez trudu zdemontuje, jak licznik, lampki, pompka. Niektórzy właściciele zabierają z sobą nawet siodełko.

2 komentarze:

  1. Kurcze złodzieje są coraz bardziej przebiegli. Najlepiej by było chyba zabezpieczyć rower jakimś systemem alarmowym.

    OdpowiedzUsuń
  2. Na wprawnego złodzieja nic nie pomoże, można mu tylko utrudnić pracę. Najlepiej mieć i zabezpieczenia pokazane we wpisie i też zostawiać rowery w miejscach gdzie jest monitoring, to na starcie już odstraszy o ile trafimy na złodzieja a nie debila.

    OdpowiedzUsuń