21.2.14

Jak przygotować opony do jazdy zimowej?

Śnieg, lód ani niskie temperatury nie są przeszkodą, by jeździć na rowerze zimą. Odpowiednie ubranie zabezpieczy cyklistę przed zimnem, natomiast odpowiednie opony umożliwią jazdę po trudnym podłożu. Podobnie jak do samochodów, produkowane są też zimowe opony do rowerów. Są to kolcowane opony do zimowej jazdy. Ich zaletą jest to, że zwiększają przyczepność do śliskiego podłoża, tak więc na lodzie i na ubitym śniegu można uniknąć poślizgu. Gorzej wygląda jazda po kopnym śniegu, po którym lepiej poruszać się na oponach terenowych na piach. Są one szerokie i posiadają zdolność samooczyszczania się, więc śnieg nie nabija się bieżnikowaną powierzchnię.
Opony kolcowane różnią się budową i liczbą kolców. Te z kolcami tylko po bokach nadają się do jazdy miejskiej, kiedy to jeździmy po oblodzonej nawierzchni i po odśnieżonym asfalcie.(Kolce na asfalcie szybko się wycierają). Natomiast opony z kolcami na całej powierzchni nadają się bardziej na lód, wiec są stosowane raczej w sportach zimowych.
Można używać dwóch kolcowanych opon, ale wystarczy też jedna, zamontowana na przednim kole.
Opony kolcowane wykorzystuje się raczej do wypraw zimowych w teren, do trekkingu w trudniejszych warunkach. Na codzienne potrzeby rowerzysty jeżdżącego po mieście wystarczą zwykłe opony, ale nieco zmodernizowane. Można je ulepszyć samodzielnie.
Opona rowerowa z kolcami.
Jak zrobić oponę z kolcami?
Opony kolcowane szybko zużywają się na asfalcie, a przecież zimą nie da się wykluczyć jazdy także po oczyszczonej nawierzchni. Dlatego warto wykorzystać stare zwykłe opony i przygotować je do zimowej jazdy. Jak to zrobić?
Najpierw należy zgromadzić odpowiednie narzędzia: stalowe śruby z łbem w ilości 100- 160 na oponę, wiertarkę, klucz do wkręcania śrubek lub wkrętak, szlifierkę oraz taśmę dla ochrony dętki przed przebiciem.
Następnie przystępujemy do wywiercania otworów na śruby. Powinny one się znaleźć na blokach bieżnika. Bardzo ważne jest równomierne rozmieszczanie śrub, co zapewni dobrą przyczepność do podłoża. Można je umieścić na całej powierzchni opony, choć bardziej praktyczne jest umieszczenie śrub tylko po bokach opony. To sprawi, że opona będzie miała zastosowanie zarówno do jazdy po asfalcie, jak i po lodzie i ubitym śniegu. Kolce na całej powierzchni ułatwiają jazdę po świeżych śniegu, ale niewskazane są na asfalt.
Po wywierceniu otworów, należy wkręcić śruby, dbając o to, by dokładnie przylegały do opony. Jeśli śruby wystają po drugiej stronie opony, należy wystające końcówki zeszlifować na płasko. Trzeba wtedy chronić oponę przed przebiciem, zabezpieczając ją od środka taśmą. Część zespołu www.sakwyrowerowe.com.pl poleca wykonanie i przetestowanie takiej opony, zima tuż tuż.

Inny sposób na zimową jazdę
Można też poprawić komfort jazdy w zimowych warunkach bez wymiany opon na zimowe.
Używamy zwykłych opon, w których zmniejszamy ciśnienie, aby zwiększyć powierzchnię styku opony z podłożem, co da lepszą przyczepność do nawierzchni. Jest też drugi sposób: zakładamy jak najwęższe i najbardziej nabite opony, aby zwiększyć jednostkowy nacisk na podłoże. To powinno umożliwić jazdę bez poślizgów nawet na śliskiej nawierzchni. 

0 komentarze:

Prześlij komentarz