Rower jest łatwym łupem dla złodziei. Ich zainteresowaniem
cieszą się zwłaszcza rowery drogie, ale bezpieczne też nie są zwykłe miejskie
jednoślady. Rowery znikają z ulic, piwnic, garaży i z balkonów. Nie ma
stuprocentowego zabezpieczenia przed kradzieżą, można jednak utrudnić życie
złodziejom i zniechęcić ich do niecnego procederu. Dlatego nie można zostawiać
rowerów choćby na chwilę bez odpowiedniego zapięcia. Trzeba podkreślić, że
tylko solidne, dobrej firmy zapięcia dają gwarancję bezpieczeństwa. Z tanimi
wyrobami z supermarketu potrafi sobie poradzić nawet początkujący
złodziejaszek. Przyjmuje się, że za dobre zapięcie warto zapłacić 10% sumy
wydatkowanej na kupno pojazdu.
Rodzaje
zabezpieczeń
·
Zapięcie szelkowe, typu U-lock
Jest to najlepsze zabezpieczenie, pod warunkiem że jest
wyprodukowane przez renomowaną firmę. Najwyższa klasa bezpieczeństwa to „C”.
Jest wykonany ze stalowego lub tytanowego pręta, ma kształt litery U.
Należy zwrócić uwagę, by zamek nie miał okrągłej dziurki, a klucz nie
wyglądał jak krótka rurka, bo łatwo go otworzyć nawet długopisem. Takie
zabezpieczenie należy zakładać w taki sposób, aby spiąć koło i ramę. Zapięcie
powinno być ciasne, by utrudnić jego otwarcie przez złodzieja.
·
Łańcuch
Dobry łańcuch waży prawie trzy kilo, ale dobrze
zabezpiecza rower przed kradzieżą. Jest wykonany ze specjalnych stopów trudnych
do przecięcia. Najsolidniejszy łańcuch produkowany jest z hartowanej stali z
domieszką boru i manganu. Łańcuch zapinany jest małą stalową kotwą.
·
Linki
Linki wykonane są ze stali i plastikowej
osłonki. Są niestety łatwe do przecięcia. Powinno się je zakładać jako
dodatkowe zabezpieczenie przymocowujące np. koło do ramy czy siodełko. Są
krótkie linki (do 80 cm), tzw. pętle, oraz linki spiralne (do 2 m długości).
Linka - zamknięcie rowerowe. |
Źródło: www.sakwyrowerowe.com.pl
·
Kabel z osłoną („steel-o-flex”)
Jest to stalowa linka, na której znajdują
się tuleje z hartowanej stali, tworzące dodatkowe zabezpieczenie. Niemożliwe
jest jej przecięcie nożycami.
·
Blokada na tylne koło
Jest to zabezpieczenie przymocowane na
stałe do górnych rurek tylnego widelca. Blokada ma kształt pierścienia
obejmującego oponę i obręcz. Po zamknięciu pałąkiem koło nie może się kręcić.
Takie zabezpieczenie w naszym kraju jest jeszcze mało popularne.
Rodzaje
zamków
Każde zapięcie ma albo zamek szyfrowy, albo
na kluczyk. Zamki szyfrowe są uważane za mało skuteczne. Najbezpieczniejsze są
zamki z kluczami dwustronnymi (podobnie jak do samochodów) oraz o
kształcie tulei z wieloma nacięciami. Trudno je otworzyć wytrychem.
Gdzie
przypinać rowery?
Najlepsze zapięcie nie pomoże, gdy rower
jest przypięty do złego stojaka. Dobry stojak jest przymocowany na stałe do
podłoża i umożliwia przypięcie roweru za ramę. Najlepiej, gdy przypięte jest
też koło.
Stojak rowerowy na dwa rowery. |
Źródło: www.stojakinarowery.com.pl/
Kurcze złodzieje są coraz bardziej przebiegli. Najlepiej by było chyba zabezpieczyć rower jakimś systemem alarmowym.
OdpowiedzUsuńNa wprawnego złodzieja nic nie pomoże, można mu tylko utrudnić pracę. Najlepiej mieć i zabezpieczenia pokazane we wpisie i też zostawiać rowery w miejscach gdzie jest monitoring, to na starcie już odstraszy o ile trafimy na złodzieja a nie debila.
OdpowiedzUsuń