Śnieg,
lód ani niskie temperatury nie są przeszkodą, by jeździć na rowerze zimą.
Odpowiednie ubranie zabezpieczy cyklistę przed zimnem, natomiast odpowiednie
opony umożliwią jazdę po trudnym podłożu. Podobnie jak do samochodów,
produkowane są też zimowe opony do rowerów. Są to kolcowane opony do zimowej
jazdy. Ich zaletą jest to, że zwiększają przyczepność do śliskiego podłoża, tak
więc na lodzie i na ubitym śniegu można uniknąć poślizgu. Gorzej wygląda jazda
po kopnym śniegu, po którym lepiej poruszać się na oponach terenowych na piach.
Są one szerokie i posiadają zdolność samooczyszczania się, więc śnieg nie
nabija się bieżnikowaną powierzchnię.
Opony
kolcowane różnią się budową i liczbą kolców. Te z kolcami tylko po bokach
nadają się do jazdy miejskiej, kiedy to jeździmy po oblodzonej nawierzchni i po
odśnieżonym asfalcie.(Kolce na asfalcie szybko się wycierają). Natomiast opony
z kolcami na całej powierzchni nadają się bardziej na lód, wiec są stosowane
raczej w sportach zimowych.
Można
używać dwóch kolcowanych opon, ale wystarczy też jedna, zamontowana na przednim
kole.
Opony
kolcowane wykorzystuje się raczej do wypraw zimowych w teren, do trekkingu w
trudniejszych warunkach. Na codzienne potrzeby rowerzysty jeżdżącego po mieście
wystarczą zwykłe opony, ale nieco zmodernizowane. Można je ulepszyć
samodzielnie.
Opona rowerowa z kolcami. |
Jak zrobić oponę z kolcami?
Opony
kolcowane szybko zużywają się na asfalcie, a przecież zimą nie da się wykluczyć
jazdy także po oczyszczonej nawierzchni. Dlatego warto wykorzystać stare zwykłe
opony i przygotować je do zimowej jazdy. Jak to zrobić?
Najpierw
należy zgromadzić odpowiednie narzędzia: stalowe śruby z łbem w ilości 100- 160
na oponę, wiertarkę, klucz do wkręcania śrubek lub wkrętak, szlifierkę oraz
taśmę dla ochrony dętki przed przebiciem.
Następnie
przystępujemy do wywiercania otworów na śruby. Powinny one się znaleźć na
blokach bieżnika. Bardzo ważne jest równomierne rozmieszczanie śrub, co zapewni
dobrą przyczepność do podłoża. Można je umieścić na całej powierzchni opony,
choć bardziej praktyczne jest umieszczenie śrub tylko po bokach opony. To
sprawi, że opona będzie miała zastosowanie zarówno do jazdy po asfalcie, jak i
po lodzie i ubitym śniegu. Kolce na całej powierzchni ułatwiają jazdę po
świeżych śniegu, ale niewskazane są na asfalt.
Po
wywierceniu otworów, należy wkręcić śruby, dbając o to, by dokładnie przylegały
do opony. Jeśli śruby wystają po drugiej stronie opony, należy wystające
końcówki zeszlifować na płasko. Trzeba wtedy chronić oponę przed przebiciem,
zabezpieczając ją od środka taśmą. Część zespołu www.sakwyrowerowe.com.pl poleca wykonanie i przetestowanie takiej opony, zima tuż tuż.
Inny sposób na zimową jazdę
Można
też poprawić komfort jazdy w zimowych warunkach bez wymiany opon na zimowe.
Używamy
zwykłych opon, w których zmniejszamy ciśnienie, aby zwiększyć powierzchnię
styku opony z podłożem, co da lepszą przyczepność do nawierzchni. Jest też
drugi sposób: zakładamy jak najwęższe i najbardziej nabite opony, aby zwiększyć
jednostkowy nacisk na podłoże. To powinno umożliwić jazdę bez poślizgów nawet
na śliskiej nawierzchni.
0 komentarze:
Prześlij komentarz