18.2.14

Jak przygotować rower do wiosny?


Gdy tylko powieje cieplejszy wiatr, słońce mocniej przygrzeje, śnieg i lód znika z ulic, to znak, że zbliża się wiosna. Dla rowerzystów, którzy na okres zimy odwiesili swoje pojazdy na haki, rozpoczyna się upragniona pora, kiedy można rozpocząć przejażdżki i wyprawy rowerowe. Pora więc sprawdzić, jak ukochany dwuślad przetrwał zimę, i przygotować  go do wiosny. Nawet gdy jesienią pojazd został porządnie wyczyszczony, nasmarowany i umyty, po kilku miesiącach bezczynności wymaga pewnych starań właściciela.

Najpierw mycie 
Rower przechowywany przez kilka miesięcy w piwnicy, garażu, komórce czy nawet mieszkaniu wymaga najpierw umycia. Do tego celu używamy ciepłej wody, odrobiny płynu do mycia naczyń czy innego odtłuszczacza, gąbki lub ściereczki, miękkiej szczoteczki. Nie należy używać wody pod dużym ciśnieniem. Odpada więc myjka na stacji benzynowej, wąż ogrodowy czy silny strumień wody z prysznica. Mimo że rower jest właściwie wodoodporny, to jednak woda dostawszy się przez nieszczelne uszczelki do np. elektroniki (jeśli takowa w rowerze się znajduje), może poczynić pewne szkody.Po umyciu rower wycieramy do sucha.

W następnej kolejności należy przejść do wyczyszczenia i nasmarowania łańcucha. Łańcuch wkładamy do słoika z silnym detergentem i mocno nim potrząsamy. Po osuszeniu trzeba go nasmarować oliwką przeznaczoną do roweru. Pamiętajmy, że popularny preparat WD 40 nie jest oliwką, jego działanie polega na wypieraniu wody, a tym samym chroni przed korozją. Czyszczenia i smarowania wymagają też przerzutki i wielotryb. 

Przegląd roweru 
Gdy rower jest już odświeżony, trzeba sprawdzić, jak zachowują się poszczególne jego elementy. Zacznijmy od linek i pancerzy od hamulców i przerzutek.  Trzeba sprawdzić, czy są dobrze przymocowane. Jeśli są pozaginane lub uszkodzone, należy je wymienić.

Koniecznie trzeba skontrolować łożyska w kierownicy. Jeśli są poluzowane (świadczą o tym stuki, gdy przy zaciągniętym przednim hamulcu próbujemy pchać pojazd w przód i tył), należy je wyregulować. Podobnie z hamulcami: gdy klocek jest płaski i nie ma na nim przerw, oznacza to konieczność jego wymiany.
Sprawdzamy też przerzutki. Wymagają one wyregulowania zasięgu i napięcia linek, gdy występują jakieś trudności w przełączaniu biegów. Należy wówczas dokręcić śruby znajdujące się na korpusie przerzutki.
Akumulator, a ściślej mówiąc, ramiona amortyzatora wymagają nasmarowania. Do tego celu używa się kilku kropel oleju z teflonem, które się nakłada na ramiona w pobliżu uszczelki.

Na końcu przeglądu zajmujemy się oponami. Sprawdzamy, czy są szczelne, czy nie popękały, czy nie mają wybrzuszeń. W przypadku takich uszkodzeń należy je wymienić. Gdy są dobre, a wymagają tylko dopompowania (pompujemy do wymaganego przez producenta ciśnienia).
Podłogowa pompka rowerowa.

Przeglądu może dokonać specjalista w warsztacie rowerowym, jednak własna praca daje większą satysfakcję.  Po przygotowaniu roweru pora wyjechać na pierwszą wiosenną przejażdżkę.

2 komentarze:

  1. całkiem fajna ta pompka :D
    pompował bym

    OdpowiedzUsuń
  2. A czy taka będzie dobra - http://sport-bike.eu/pompki/pompka-kls-blowmaster-pro-2264 ? Ma dwa zawory już, av i fv

    OdpowiedzUsuń