Rowery są tu znacznie
popularniejsze od samochodów, a przeciętny mieszkaniec każdego dnia przejeżdża
na swoim dwukołowcu 15 km. Liczne parkingi, wszędobylskie stojaki na rowery,
wydzielone drogi dla cyklistów – wszystko to sprawia, że w Holandii rowery od
lat są podstawowym środkiem transportu. Takiego sukcesu nie udałoby się jednak
osiągnąć bez zbudowania odpowiedniej infrastruktur i wpojenia społeczeństwu, że
bicykl to o wiele zdrowsze, przyjemniejsze i tańsze rozwiązanie niż samochód.
Stojaki umożliwiające przypięcie roweru za ramę. |
Źródło: www.stojakinarowery.com.pl
Rowerowy styl życia
Holandia to raj dla rowerzystów i wzór dla innych państw,
które chciałoby rozładować ruch samochodowy kosztem rowerowego. W tym
niewielkim, ale gęsto zaludnionym kraju 85% mieszkańców posiada własny
dwukołowy wehikuł, a w każdym gospodarstwie znajdują się średnio co najmniej 3
takie pojazdy. Ponadto w każdym mieście znajduje się wiele wypożyczalni, co
jest szczególnie przydatne w przypadku turystów odwiedzających Holandię. Rower
od lat jest tu sposobem na życie i popularną modą, która wypiera ruch
samochodowy. Dzięki temu cykliści są bardziej uprzywilejowaną grupą w ruchu
miejskim niż auta. Włodarze miast starają się bowiem, aby zapewnić rowerzystom
jak największe bezpieczeństwo, dlatego inwestują w ścieżki, stojaki na rowery i
parkingi rowerowe, których w Holandii jest bez liku. W efekcie to kierowcy
samochodów muszą uważać na przemykających rowerzystów, a nie odwrotnie.
Sygnalizator świetlny występujący na przejazdach rowerowych w Holandii. |
Źródło: nieznane.
Królestwo cyklistów
Podstawowym elementem holenderskiej infrastruktury rowerowej
są oczywiście ścieżki i drogi przeznaczone wyłącznie dla cyklistów. Oplatają one cały kraj, a ich łączna długość
wynosi 22 tys. km, z czego tylko w samym Amsterdamie jest ich 400 km. Dla
porównania, łączna długość autostrad samochodowych w Holandii wynosi 2,2 tys.
km, czyli 10 razy mniej niż jest ścieżek rowerowych. Co więcej, na terenie
całego kraju zorganizowano specjalny system oznakowania tras wraz ze
szczegółowymi mapami i planami, które znajdują się w Internecie. Za ich pomocą
możliwe staje się dokładne obmyślenie podróży, nawet jeśli ma się ona odbyć z
jednego końca kraju na drugi, bo również taki przejazd jest tu możliwy.
Wszak Holandia to jedyny kraj, gdzie istnieją nie tylko ścieżki, ale również autostrady dla rowerów. Ponadto rowerzyści korzystają z przygotowanych dla nich znaków drogowych, tunelów, mostów, przejazdów, stojaków rowerowych i sygnalizacji świetlnych, dzięki czemu ruch rowerowy staje się bardziej bezpieczny i lepiej zorganizowany. Trzeba bowiem mieć świadomość, że przy tak ogromnej liczbie cyklistów, z jaką mamy do czynienia w Holandii, nierzadko dochodzi do wypadków z ich udziałem. Nawet to nie zniechęca jednak mieszkańców, aby przesiąść się do auta, co widać w niniejszych materiałach wideo.
Wszak Holandia to jedyny kraj, gdzie istnieją nie tylko ścieżki, ale również autostrady dla rowerów. Ponadto rowerzyści korzystają z przygotowanych dla nich znaków drogowych, tunelów, mostów, przejazdów, stojaków rowerowych i sygnalizacji świetlnych, dzięki czemu ruch rowerowy staje się bardziej bezpieczny i lepiej zorganizowany. Trzeba bowiem mieć świadomość, że przy tak ogromnej liczbie cyklistów, z jaką mamy do czynienia w Holandii, nierzadko dochodzi do wypadków z ich udziałem. Nawet to nie zniechęca jednak mieszkańców, aby przesiąść się do auta, co widać w niniejszych materiałach wideo.
Nie wiem jak w innych miastach, ale w Białymstoku da się odczuć poprawę infrastruktury rowerowej. Przy praktycznie wszystkich drogach budowane są ścieżki rowerowe, ostatnio po raz drugi ruszyła akcja wybierania miejsc na stojaki rowerowe on-line. Ostatnio im tylko przejście podziemne nie wyszło ;) ale poprawiają ;)
OdpowiedzUsuń